Imorgon lämnar vi hotellet kl 06.30 för att ta oss till båten som under 6 timmar långsamt ska tuffa över sjön från Siem Reap till Battambang! Men först måste vi ju givetvis försöka sammanfatta fantastiska Siem Reap, i synnerhet Angkor-området. Wow! Som att kliva in i en historisk sagovärld! Lite som Djungelboken :)
I måndags åkte vi tuktuk runt i tempelområdet från 10-17! Vi tittade på sex tempel, vissa stora andra lite mindre men alla lika slående vackra! Vi valde att vänta med de största och mest kända templen, Angkor Wat, Bayon och Thom Pre till på tisdagen, vi ville ju bli imponerade av de mindre templen med :)

Igår var vi på cykeltur runt i tempelområdet, helt otroligt kul! Vi hade en riktigt bra och lärorik guide och två trevliga tyskar som sällskap! Dagen började kl 7.15 på grashopper adventures där vi fick våra mountainbikes (tro mig, en vanlig stadscykel hade inte hållit för våra bravader!) sen bar det av mot Angkor. Under dagen cyklade vi runt 3 mil i gassande sol, fuktig luft och myggfylld djungel! De tre stora templen var onekligen stora! Otroligt mäktig och gammal arkitektur!

Vår guide Lot berättade att det fanns över 300 olika frisyrer på stenmotiven i templet, alla lika detaljrika!

När en kung dog så avbröts bygget med hans tempel omedelbart, vilket resulterade i en del tomma/oslipade stenblock. Som ni ser här bredvid Erik :)

Trädet har vuxit in i templet! Detta är Thom Pre, där Tomb Raider spelades in! :)

Vår guide Lot berättade massa spännande historia kring de olika templen, religionerna och kungarna. Cambodja har bytt religion flertalet gången mellan hinduism och buddhism, fram och tillbaka beroende på den då regerande kungen. Detta har lett till att en del av de religiösa symbolerna i templen har förstörts eller tagits bort. Synd!
Under cykelturen fick vi även besök av en nyfiken liten apa som ville ha min vattenflaska! När han inte fick det så la han sig i knät på en av tyskarna :) nästan att jag vill ta med en hem!
På kvällen mötte vi upp med Stefanie och Serdar från Tyskland igen för att äta middag tillsammans, riktigt trevligt! Allt som allt var det en underbar dag (och födelsedag) som bjöd på många vackra vyer!

Vi passade på att tvätta här på hotellet idag och när vi hämtade tvätten nu på kvällen så upptäckte vi att de hade ett spännande sätt att hålla isär alla kläder.. De syr fast en bit färgat snöre i allt, ALLT! :) Tur att vi hade tagit med en sax ;) Nä nu ska vi nog sova, ska ju trots allt åka båt i 6 timmar imorn! Hoppas att ni har det bra där hemma!!